کد مطلب:172817 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

ممانعت از نقل حدیث
یكی از انحراف های دیگر در ارزش ها و فرهنگ اسلامی ، ممانعت از نقل احادیث پیامبر در حكومت برخی خلفا بود. و به جای این كه افراد عامی و تازه مسلمان با روح اصیل اسلامی و نیز آموزه های اولیه دین ، آشنا شوند و از معدن ائمه معصوم بهره ببرند، نزد ابوهریره ها می رفتند و گروه مرجع جامعه اسلامی ، افرادی لاابالی و منحرف و متملق گشته بودند كه با تطمیع ناچیزی حاضر بودند احادیثی را به نام نبی اكرم (ص) جعل نمایند.

این سیر منع نقل حدیث از زمان خلیفه دوم آغاز شد و حتی در تاریخ ذكر شده كه او دستور می داد تا احادیث نبوی جمع آوری شود و سوزانده شود و با این كه امام علی (ع) سعی كرد كه این سیاست را اصلاح كند و برخی از احادیث و روایات نبوی محفوظ بماند، اما معاویه پارا فراتر از خلیفه دوم گذاشت و با تطمیع برخی فرصت طلبان ، به دست كاری در احادیث می پرداخت و یا حتی داستان های اهانت آمیزی به پیامبر و همسرانش نسبت می داد. ضمناً دستور به سب و لعن امیر مؤمنان نیز داده بود.

این رویه باعث می شد كه احكام ، هنجارها، اصول و اخلاق اصیل اسلامی ، برای مردم ذكر نشود و تأسف بارتر این كه سیره و سلوك اشرافی نیز به نام خلفای اسلامی مطرح می شد. بنابراین تازه مسلمانان از یك طرف نمی توانستند با اسلام ِ اصیل و رهبران واقعی خویش آشنایی پیدا كنند و از سوی دیگر، بینش غلط و طاغوتی از اسلام را در سلوك خلفای اسلامی مشاهده می كردند كه با روح واقعی اسلام فاصله داشت .